ZAJĘCIA PEDAGOGICZNE
Rok szkolny 2013/2014
Nauczyciel prowadzący zajęcia: mgr Maria Mallek
Harmonogram zajęć: wtorek 13.35 - 15.35
środa 13.35 - 15.35
czwartek 13.35 - 15.35
Ro szkolny 2012/2013
Nauczyciel prowadzący zajęcia: mgr Anna Elwart
Harmonogram zajęć: poniedziałek 13.35-15.35
wtorek 13.35-15.35
czwartek13.40-14.40
Głównym celem zajęć pedagogicznych jest pomoc dziecku w przezwyciężaniu trudności i umozliwienie mu prawidłowego funkcjonowania w zespole klasowym oraz osiągania pozytywnych wyników szkolnych.
Cele nadrzędne:
1. Stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości;.
2. Wspomaganie efektywności uczenia się poprzez korygowanie odchyleń od normy, wyrównywanie braków w opanowaniu programu nauczania oraz eliminowaniu przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym również zaburzeń zachowania
3. Rozwijanie funkcji językowych, spostrzeżeniowych i wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych, motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami, czyli integracji percepcyjno-motorycznej;
4. Stymulacja rozwoju i korekta zaburzonych procesów poznawczych warunkujących uczenie się;
5. Budzenie wiary we własne możliwości
6. Wdrażanie do zachowań asertywnych
7. Doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
8. Motywowanie do podejmowania zadań o różnych stopniach trudności
9. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie
WAŻNE INFORMACJE
Dysleksja w starszym wieku szkolnym
Jeżeli uczeń w klasie trzeciej lub wyższej ma trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania, może to oznaczać, że występuje u niego dysleksja rozwojowa. Ważna jest zatem znajomość objawów. Zaburzenia dyslektyczne mogą dotyczyć sfery wzrokowej, słuchowej, bądź ruchowej. Nie bez znaczenia dla procesów uczenia się są zaburzenia lateralizacji i orientacji przestrzennej. Zaburzenia te mogą wystepować w odniesieniu do jednej sfery lub łącznie. Wówczas mówi się o głębokiej postaci dysleksji.
Jak rozpoznać dysleksję rozwojową
W klasach starszych uczniowie z dysleksją mogą mieć różne trudności w opanowaniu treści programowych z poszczególnych przedmiotów nauczania. Oto przykłady typowych trudności w nauce
Język polski
-mylenie liter
- opuszczanie liter w wyrazach
- zmiana kolejności liter
- opuszczanie drobnych elementów liter i znaków diakrytycznych, opuszczanie znaków interpunkcyjnych
- wolne tempo pisania i czytania
- brak rozumienia czytanej treści
- błędy ortograficzne
- opuszczanie wyrazów
- szybkie męczenie się ręki podczas pisania
- niekształtne, nieczytelne pismo