Głównymi celami terapii logopedycznej jest korygowanie wad wymowy dzieci, utrwalanie prawidłowej artykulacji, doskonalenie umiejętności językowych oraz doskonalenie swobodnych wypowiedzi.
I Rozpoznanie zaburzeń
-
Zapoznanie z przebiegiem dotychczasowej terapii, dokumentacją, specyfiką problemów uczniów.
-
Diagnoza zaburzeń w celu podjęcia terapii.
II Terapia
-
Etap przygotowawczy:
a) ćwiczenia słuchowe (rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych, uwagi i pamięci słuchowej),
b) ćwiczenia oddechowe,
c) ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne,
d) ćwiczenia fonacyjne. -
Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wady wymowy- wywołanie prawidłowej artykulacji zaburzonych głosek.
-
Utrwalanie oraz automatyzacja wywołanych dźwięków:
a) praca nad poprawną wymową głosek na materiale językowym w słowach we wszystkich pozycjach i sąsiedztwach fonetycznych,
b) ćwiczenia utrwalające wywołanych głosek w połączeniach wyrazowych, zdaniach, krótkich tekstach, wierszykach,
c) automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane oraz swobodne – utrwalanie wzorców kinestetyczno- ruchowych a także włączenie autokontroli słuchowej. -
Rozwijanie i wzbogacanie słownictwa biernego:
a) poznawanie brzmienia i znaczenia słów;
b) zapamiętywanie słów ze względu na ich znaczenie. -
Rozwijanie słownictwa czynnego:
a) nominacja (rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki),
b) podstawy słowotwórstwa (antonimy, synonimy, rodziny wyrazów, tworzenie zdrobnień i zgrubień, tworzenie pojęć nadrzędnych),
c) odmiana wyrazów (deklinacja, koniugacja),
d) stopniowanie przymiotników,
e) rozumienie stosunków przestrzennych,
f) tworzenie związków wyrazowych. -
Rozumienie oraz kształtowanie umiejętności budowania poprawnych pod względem gramatycznym zdań prostych (zdań twierdzących, pytających, przeczących) i złożonych.
-
Rozwijanie sprawności komunikacyjnej:
a) budowanie rozumienia znaczenia doboru środków językowych w zależności od: rangi rozmówcy, miejsca i tematu rozmowy a także intencji nadawcy wypowiedzi słownej,
b) kształtowanie umiejętności budowania zdań poprawnych pod względem logicznym,
c) używanie środków językowych adekwatnych do rangi rozmówców, miejsca, tematu i celu rozmowy. -
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:
a) ćwiczenia koncentracji uwagi,
b) rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
c) ćwiczenia małej motoryki- precyzji i praksji ruchów rąk,
d) usprawnianie analizy i syntezy słuchowej (słuchu fonematycznego), pamięci słuchowej, koordynacji słuchowo – ruchowej i słuchowo – wzrokowej,
e) ćwiczenia rytmizujące,
f) ćwiczenia w czytaniu i pisaniu (przepisywanie, pisanie ze słuchu i z pamięci), usprawnianie czytania ze zrozumieniem, budowanie wypowiedzi ustnych i pisemnych,
g) ćwiczenia dykcyjne.
#Fundusze Europejskie
#FunduszeUE