Zajęcia prowadzone w roku szkolnym 2014/2015
Prowadzący zajęcia: Ewa Bucholc
Harmonogram zajęć:
wtorek - godz. 13.40 - 15.15 ( gr.2 - kl.6 )
piątek - godz. 13.40 - 15.15 ( gr.1 - kl.4-5 )
Na zajęciach wyrównawczych z matematyki uczniowie przyswajają wiedzę matematyczną poprzez stosowanie metody ćwiczeniowej, pracę w grupie oraz zabawę i pracę przy użyciu tablicy interaktywnej.
SPRAWOZDANIE
Z PROWADZENIA ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH Z MATEMATYKI
ROK SZKOLNY 2014/2015
Informacje o realizacji zadania
Zajęcia wyrównawcze z matematyki w szkole Podstawowej w Szczenurzy prowadzone były w dwóch grupach. Realizacja ich nastąpiła w terminie od 9 września 2014 do 19 grudnia 2014. Zajęcia wyrównawcze dla grupy 1 odbywały się w piątki w godzinach 13.40-15.15, a dla grupy 2 we wtorki w godzinach 13.40-15.15. Dla grupy pierwszej nacisk nakładany jest na rozwijanie przez uczniów sprawności rachunkowej, kształtowanie wyobraźni przestrzennej i ćwiczenie rozwiązywania zadań z treścią. Natomiast w grupie drugiej uczniowie przygotowywani są do egzaminu kompetencji po szkole podstawowej.
Potwierdzeniem przeprowadzonych zajęć są wpisy do dziennika, zebrane prace dzieci oraz szereg ciekawych fotografii.
Zajęcia przeprowadzono zgodnie z opracowanym harmonogramem i programem zajęć.
Prowadząca zajęcia
Ewa Bucholc
Uczestnicy zajęć
W zajęciach dla grupy pierwszej uczestniczyło 6 uczniów z klas IV-V, w tym 3 dziewczynki i 3 chłopców. Natomiast w zajęciach dla grupy drugiej uczestniczyły 2 dziewczynki i 3 chłopców z klasy 6 oraz dziewczynka z klasy 5. Uczniowie chętnie brali udział w zajęciach, co potwierdza ich systematyczność w chodzeniu na zajęcia. Frekwencja w grupie pierwszej wynosiła 93 %, a w grupie drugiej – 95 %.
Ewaluacja
Realizacja zajęć wyrównawczych z matematyki przyczyniła się do wyrównania braków edukacyjnych i zwiększenia umiejętności matematycznych uczniów Szkoły Podstawowej w Szczenurzy. We wrześniu uczniowie napisali testy diagnozujące z matematyki, których celem było wyłonienie największych braków w wiedzy i umiejętności matematycznych. Zajęcia prowadzone były ze zwróceniem szczególnej uwagi na dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości dzieci. Poprzez stwarzanie sytuacji, w których muszą podjąć wysiłek intelektualny, aby pokonać trudności, uczestnicy byli pobudzani do samodzielnego i logicznego myślenia, a w konsekwencji do rozwiązywania zadań w miarę indywidualnych możliwości.
Pomoce dydaktyczne
Uczestnicy zajęć korzystali z materiałów biurowych zakupionych w ramach projektu, które znacząco uatrakcyjniały zajęcia. W trakcie zajęć korzystaliśmy z zakupionych w ramach projektu książek:
- K. Zawacka, P. Zawacki „Matematyka z plusem” - zbór zadań dla klasy 5 szkoły podstawowej, wyd. GWO;
- E. Stachowiak, E. Stachowiak „Matematyka wokół nas” - ćwiczenia wyrównawcze do szkoły podstawowej dla klasy 4, wyd. WSiP;
- M. Indyka „Kąty, wielokąty” - ćwiczenia z geometrii dla szkoły podstawowej, wyd. WIR;
- J. Janowicz „Proste jak matematyka” – zbiór zadań dla uczniów szkoły podstawowej, wyd. Croma.
- K. Zawacka, P. Zawacki „Matematyka z plusem” - zbór zadań dla klasy 6 szkoły podstawowej, wyd. GWO;
- M. Braun „Matematyka kalendarz szóstoklasisty” - przygotowanie do sprawdzianu po szkole podstawowej, wyd. GWO;
- H. Bartczak „Liczę na siebie”- sprawdzian szóstoklasisty, wyd. Zielona Sowa;
- H. Bartczak „Zadania tekstowe z matematyki” – klasy IV-VI, wyd. Zielona Sowa;
- W. Łęscy, St. Łęscy „Liczę z Pitagorasem” – zbiór zadań z matematyki kl.6, wyd. Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.
Zajęcia prowadzone w roku szkolnym 2013/2014
Nauczyciel prowadzący zajęcia: mgr Ewa Bucholc
Harmonogram zajęć:
- wtorek - godz. 13.40-15.15 ( w klasie 6 - gr.2 );
- środa - godz. 13.40 - 15.15 ( w klasach 4-5 - gr.1 ).
Zajęcia wyrównawcze z matematyki pomagają uczniom w nauce matematyki oraz przygotowują się do egzaminu po szkole podstawowej.
Na zajęciach ćwiczone są:
- sprawność rachunkowa;
- przetwarzanie informacji tekstowych, liczbowych, graficznych;
- dopasowywanie odpowiednich modeli do prostej sytuacji;
- zastosowanie poznanych wzorów;
- przetwarzanie tekstu zadania na działania arytmetyczne i proste równania;
- umiejętność prowadzenia prostych rozumowań składających się z niewielkiej liczby kroków prowadzących do rozwiązania problemu;
- wyciąganie wniosków z kilku informacji podanych w różnej postaci;
Żeby opanować materiał z matematyki, trzeba wykonywać wiele ćwiczeń i zadań, w których przyswaja się wiedzę i nabywa umiejętności. Trening czyni mistrza.
Na zajęciach wyrównawczych z matematyki wprowadzona została forma aktywizująca - dramy. Uatrakcyjnia ona edukację matematyczną, ułatwia zapamiętanie wielu nowych pojęć, pozwala na zrozumienie siebie i innych na poziomie emocji i uczuć oraz uczy samodzielnej pracy. Dzieci pod kontrolą nauczyciela same piszą treści do wybranych tematów. Następnie przedstawiają je innym uczestnikom i są za nie nagradzane gromkimi brawami. Wzbudza to u nich radość i dodaje wiary w siebie.
Przykładowa treść dramy dotycząca skracania i rozszerzania ułamków:
Uczeń 1: Cześć, jestem rozszerzanie.
Uczeń 2: Cześć, a ja skracanie.
Uczeń 1: Ja rozszerzam ułamki, z dwóch dziesiątych robię cztery dwudzieste albo dwadzieścia setnych.
Uczeń 2: Wytłumacz mi jat to robisz.
Uczeń 1: Po prostu licznik i mianownik mnożę przez taką samą liczbę różną od zera, a wartość ułamka się nie zmienia. Ja mnożę, a ty dzielisz licznik oraz mianownik przez jednakową liczbę. Może nie wiesz, ale mój ród wychodzi się od najszlachetniejszych ułamków!
Uczeń 2: A mój ród od najszlachetniejszych liczb!
Uczeń 1: Ja mogę rozszerzać każdy ułamek, a ty nie!
Uczeń 2: Ja mogę to robić też ze wszystkimi ułamkami. Mnożenie ma tylko jedną kropkę, a dzielenie dwie, więc skracanie jest ważniejsze.
Uczeń 1: A ja myślę, że skracanie jest czynnością odwrotną do rozszerzania.
Uczeń 2: Masz rację. Skracanie to dzielenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę, a rozszerzanie to mnożenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę.
Uczeń 1: Rozszerzanie ułamka nie zmienia jego wartości.
Uczeń 2: Skracanie też.
Uczeń 1: To jesteśmy równi!
Uczeń 2: Tylko pamiętaj, nie można dzielić przez zero.
Uczeń 1: Tak wiem. Proste jest rozszerzanie i skracanie ułamków.
Podczas zajęć wykorzystywana jest tablica interaktywna, która pozwala wyświetlić zadanie tekstowe w odpowiednim powiększeniu, daje możliwość podkreślenia w zadaniu ważnych informacji i tym samym zwrócenia uwagi na pytanie w zadaniu.
Zajęcia prowadzone w roku szkolnym 2012/2013
Nauczyciel prowadzący zajęcia: mgr Ewa Bucholc
Harmonogram zajęć:
- poniedziałek - godz. 13.40-15.15 ( w klasie 6 - gr.2 );
- piątek - godz. 13.40-15.15 ( w klasach 4-5 - gr.1 ).
Głównym celem zajęć jest pomoc w opanowaniu materiału nauczania matematyki poprzez uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych, utrwalenie zdobytych umiejętności i wiedzy matematycznej, ukazanie możliwości zastosowania matematyki w różnych dziedzinach życia.
W zajęciach dla klas 4-5 uczestniczy 7 uczniów, a dla klasy 6 bierze udział 6 uczestników. Dla grupy pierwszej nacisk nakładany jest na rozwijanie przez uczniów sprawności rachunkowej, kształtowanie wyobraźni przestrzennej i ćwiczenie rozwiązywania zadań z treścią. Natomiast w grupie drugiej uczniowie przygotowywani sa do egzaminu kompetencji po szkole podstawowej. We wrześniu uczniowie napisali testy diagnozujące z matematyki, których celem było wyłonienie największych braków w wiedzy i umiejętności matematycznych. Zajęcia prowadzone są ze zwróceniem szczególnej uwagi na dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości dzieci. Poprzez stwarzanie sytacji, w których muszą podjąć wysiłek intelektualny, aby pokonać trudności, uczniowie są pobudzani do samodzielnego i logicznego myślenia,a w konsekwencji do rozwiązywania zadań w miarę indywidualnych możliwości. Każde zagadnienie matematyczne zostaje dokładnie omówione pod kątem stosowanych metod. Ponadto uczniowie utrwalają nawyk sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i zdobywania umiejętności korygowania swoich błędów, co jest bardzo istotne w procesie rozwiązywania różnych problemów matematycznych. Na zajęciach nauka odbywa się również w formie zabawy z wykorzystaniem gier i quizów matematycznych przy użyciu komputerów lub tablicy interaktywnej. W grupie pierwszej uczniowie w celu przyswojenia ułamków zwykłych i dziesiętnych wykonali plakaty prezentujące własności ułamków zwykłych i dziesiętnych. Z kolei w grupie drugiej uczniowie rozwiązali bardzo wiele zadań matematycznych z sprawdzianów po szkole podstawowej z lat ubiegłych. Udział uczniów w zajęciach pomoże im uwierzyć we własne siły i umiejętności, a co za tym idzie uodporni ich na egzaminacyjny stres.
Na zajęciach ocenianie występuje wyłącznie w formie słownej. Takie ocenianie ukazuje mocne strony ucznia i pełni rolę wspierająco-motywującą do nauki.
Podsumowanie zajęć wyrównawczych z matematyki w roku szkolnym 2012/2013
Na zajęciach tych rozbudzano w uczniach w miarę możliwości wiarę we własne siły. Stwarzano sytuacje, w których mieli oni szansę odniesienia sukcesu na miarę swoich możliwości.
Podstawowym celem pracy na zajęciach wyrównawczych z matematyki było wyrównywanie braków i zaległości. Zwiększano motywację uczniów poprzez uatrakcyjnianie zajęć oraz dobieranie ciekawych metod i form pracy. Stosowane metody to: podająca, ćwiczeniowa (powtarzanie i ćwiczenie podstawowych umiejętności i rutynowych algorytmów), działań praktycznych (rozwiązywanie problemów opierając się na konkretach życia codziennego), pokazowa, metody aktywizujące (burza mózgów, praca w grupach
o zróżnicowanym poziomie, kula śnieżna), ciągłe nagradzanie drobnych sukcesów.
Na zajęciach wyrównawczych z matematyki przede wszystkim rozwijano
u uczniów podstawowe pojęcia arytmetyki i geometrii, pamięć, wyobraźnię, myślenie abstrakcyjne i logiczne rozumowanie, rozwijano umiejętności czytania i tworzenia tekstów w stylu matematycznym. Dzięki tym zajęciom uczniowie uzyskali sprawność w prostym rachunku pamięciowym, szacowaniu wyników, stosowaniu algorytmów działań sposobem pisemnym, rozwiązywaniu prostych zadań wymagających użycia liczb lub wykorzystania właściwości figur geometrycznych, sprawnym korzystaniu z informacji i wykorzystaniu wiedzy matematycznej w życiu codziennym.