ROK SZKOLNY 2014/2015
ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE Z PRZYRODY
Nauczyciel prowadzący zajęcia: mgr Ewa Gwiazda
Harmonogram zajęć: wtorek, godz. 13:40-15:15
Na zajęciach wyrównawczych z przyrody realizuje się tematykę zgodnie z przyjętym harmonogramem. Głównym celem jest podniesienie poziomu opanowania wiedzy i umiejętności zawartej w podstawie programowej i standardach wymagań edukacyjnych. Uczniowie wykonują zadania w małych zespołach, co sprzyja wzajemnej integracji oraz wpływa na większe zaangażowanie podczas zajęć. Dodatkowo ciekawie sformułowane treści ,podane w przystępnej formie, rozwijają zainteresowania uczestników oraz uzupełniają ich braki tematyczne. Ponadto częstą formą zajęć jest praca indywidualna z uczniem. Dzieci mają też możliwość prowadzenia samodzielnie prostych doświadczeń, z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, zakupionych w ramach projektu. Takie zajęcia cieszą się szczególnym zainteresowaniem wśród uczniów. Zajęcia odbywały się również na Sali Dydaktycznej Słowińskiego Parku Narodowego w Rąbce, gdzie uczniowie mieli możliwość doskonalenia umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych.
Podczas realizacji zajęć uczniowie rozwiązują przygotowane dla nich karty pracy, krzyżówki, wykonują schematyczne rysunki, sporządzają notatki w oparciu o zakupione dla nich pomoce, które otrzymali w formie „teczek” na pierwszym spotkaniu. Widocznymi efektami pracy z uczniami na zajęciach wyrównawczych z przyrody są lepsze oceny uzyskiwane na sprawdzianach, wykonywanie dodatkowych zadań z przyrody oraz większe zaangażowanie podczas lekcji.
Przykładowy scenariusz zajęć wyrównawczych z przyrody
w roku szkolnym 2014/2015
TEMAT: Różne postacie skali.
a. w zakresie wiadomości
- do zapamiętania
- uczeń zna podstawowe jednostki długości;
-zna pojęcie skala, plan, mapa;
-uczeń powinien nazwać różne rodzaje skali liczbowej (zmniejszającą, powiększającą, rzeczywistą);
-uczeń wymienia różne postacie skal (liczbową, mianowaną, liniową).
- do zrozumienia
- rozpoznaje i nazywa różne postacie skal na mapie;
-dostrzega zastosowanie skali liczbowej powiększającą i zmniejszającą w przyrodzie i życiu człowieka;
-potrafi układać skale od największej do najmniejszej;
b. w zakresie umiejętności
- stosowanie umiejętności w sytuacjach typowych
-uczeń powinien zamieniać jednostki niższego rzędu na jednostki wyższego rzędu;
-uczeń potrafi dopasować skale o tej samej wartości a różnych postaciach;
-uczeń przelicza wymiary obiektów w skali na wielkości rzeczywiste;
-uczeń posiada umiejętność zamiany skal (liczbowej na mianowaną lub liniową i odwrotnie);
- stosowania wiadomości w sytuacjach problemowych
-uczeń ocenia zastosowanie planów (map) w różnych skalach w zależności od ich
przeznaczenia;
c. w zakresie postaw
-uczeń współpracuje z kolegami w grupie, jest odpowiedzialny za pracę grupy.
METODY DYDAKTYCZNE: wykład, pogadanka kierowana, ćwiczenia, elementy metody
problemowej.
FORMY PRACY: w grupie
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: atlasy przyrodnicze, koperty z zadaniami pracy
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Co to jest: plan, mapa, skala?
2. Podstawowe jednostki długości i ich zamiana:
1cm = 10 mm 1m = 100 cm 1km = 1000 m 1km = 100 000m
3. Jakie są rodzaje skal liczbowych?
4. Kiedy i gdzie stosujemy skalę liczbową w przyrodzie?
5. Przedstawienie różnych postaci skali (rozdanie uczniom kartek z zapisanymi wiadomościami)
SKALA LICZBOWA | SKALA MIANOWANA |
SKALA LINIOWA | ||||||
1 - 2 000 |
1cm – 2 000 cm 1 cm – 20 m
|
20 0 20 40 60 80 m
| ||||||
tzn. że rzeczywiste wymiary zostały pomniejszone 2000 razy |
tzn., 1cm na planie to 2000 cm lub inaczej 20m w rzeczywistości |
tzn. 1 cm na planie to w rzeczywistości 20 m |
6. Stosowanie poznanych wiadomości w zadaniach.
7. Zadania dla całej grupy.
ZAD. 1.
Uczniowie wykorzystując wskazane mapy w atlasie przyrodniczym odczytują różne postacie skal.
ZAD. 2.
Podane poniżej skale ułóż od skali największej do skali najmniejszej.
|
1 : 30 |
|
1 : 1 |
|
1 : 600 |
|
1 : 300 |
|
1 : 2 |
8. Zadania dla pracy w grupie.
ZAD. 3.
Pracując w grupie, zamień skale liczbowe występujące na podanej mapie Polski ( gr. II – Europy, gr. III. – Azji, gr. IV – Afryki) na skale mianowane i liniowe.
Na wykonanie zadania macie 5 minuty. (kartki z mapkami w różnej skali).
ZAD. 4.
Podane skale mianowane przedstaw (pracując w grupie) w postaci skali liczbowej i liniowej.
GR. I 1cm – 5km
Gr. II 1cm – 300m
Gr. III 1cm – 12km
Gr. IV. 1cm – 6000m
9.Podsumowanie wiadomości
Uporządkuj podane skale dobierając je w ten sposób, aby przedstawiały skale wyrażające tą samą wartość.
|
1 : 200 |
|
1cm – 2m
|
| 2 0 2 4 6m
| ||||||
|
|
|
|
|
|
| |||||
|
1 : 100 000 |
|
1cm – 1km
|
| 1 0 1 2 3km
| ||||||
|
|
|
|
|
|
| |||||
|
1 : 5000
|
|
1cm – 50m |
| 50 0 50 100 150m
| ||||||
|
|
|
|
|
|
|
MATERIAŁY POMOCNICZE DO PRZEPROWADZENIA ZAJĘĆ
1. KARTKI DLA UCZNIÓW DO WKLEJENIA
SKALA LICZBOWA | SKALA MIANOWANA |
SKALA LINIOWA | ||||||
1 - 2 000 |
1cm – 2 000 cm 1 cm – 20 m
|
20 0 20 40 60 80 m
| ||||||
tzn. że rzeczywiste wymiary zostały pomniejszone 2000 razy |
tzn., 1cm na planie to 2000 cm lub inaczej 20m w rzeczywistości |
tzn. 1 cm na planie to w rzeczywistości 20 m |
SKALA LICZBOWA | SKALA MIANOWANA |
SKALA LINIOWA | ||||||
1 - 2 000 |
1cm – 2 000 cm 1 cm – 20 m
|
20 0 20 40 60 80 m
| ||||||
tzn. że rzeczywiste wymiary zostały pomniejszone 2000 razy |
tzn., 1cm na planie to 2000 cm lub inaczej 20m w rzeczywistości |
tzn. 1 cm na planie to w rzeczywistości 20 m |
SKALA LICZBOWA | SKALA MIANOWANA |
SKALA LINIOWA | ||||||
1 - 2 000 |
1cm – 2 000 cm 1 cm – 20 m
|
20 0 20 40 60 80 m
| ||||||
tzn. że rzeczywiste wymiary zostały pomniejszone 2000 razy |
tzn., 1cm na planie to 2000 cm lub inaczej 20m w rzeczywistości |
tzn. 1 cm na planie to w rzeczywistości 20 m |
SKALA LICZBOWA | SKALA MIANOWANA |
SKALA LINIOWA | ||||||
1 - 2 000 |
1cm – 2 000 cm 1 cm – 20 m
|
20 0 20 40 60 80 m
| ||||||
tzn. że rzeczywiste wymiary zostały pomniejszone 2000 razy |
tzn., 1cm na planie to 2000 cm lub inaczej 20m w rzeczywistości |
tzn. 1 cm na planie to w rzeczywistości 20 m |
SPRAWOZDANIE
Z PROWADZENIA ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH Z PRZYRODY
ROK SZKOLNY 2014/2015
Informacje o realizacji zadania
Zajęcia wyrównawcze z przyrody prowadzono w okresie od 8 września 2014 roku do 19 grudnia 2014 roku. Przeprowadzono łącznie 32 godziny. Na zajęcia uczęszczało 6 uczniów z klas IV-VI. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu, w wymiarze dwóch godzin (wtorek- 13:40-15:15).
Zajęcia wyrównawcze z przyrody były realizowane zgodnie z podstawą programową nauczania przyrody oraz według opracowanego harmonogramu i programu zajęć. Głównym celem zajęć było podniesienie poziomu opanowania wiedzy i umiejętności przez uczniów.
Potwierdzeniem przeprowadzonych zajęć był ich monitoring w postaci dziennika zajęć, listy obecności, prac wykonanych przez uczestników zajęć.
Prowadząca/y zajęcia
mgr Ewa Gwiazda
Uczestnicy zajęć
W zajęciach wyrównawczych z przyrody uczestniczyło 6 uczniów wieku 10-12
lat, w tym 2 dziewczynki i 4 chłopców. Uczniowie biorący udział w zajęciach zostali wyłonieni
w wyniku przeprowadzonej rekrutacji. Uczniowie systematycznie uczestniczyli w zajęciach i chętnie brały w nich udział.
Frekwencja na zajęciach wyniosła:91%.
Ewaluacja
Realizacja zajęć wyrównawczych z przyrody przyczyniła się do wyrównania szans edukacyjnych 6 uczniów Szkoły Podstawowej w Szczenurzy.
Uczestnictwo w zajęciach dało uczniom możliwość samorealizacji, poszerzania własnych horyzontów, łączeni teorii z praktyką oraz odkrywania tajemnic przyrody. Uczniowie pogłębiali wiedzę z zakresu przyrody, doskonalili umiejętności planowania i prowadzenia obserwacji oraz poprawnego wnioskowania, jak również kształcili właściwe postawy i zachowania wobec otaczającego środowiska.
W ramach zajęć uczniowie uczestniczyli w dwóch wycieczkach edukacyjno-przyrodniczych do Rąbki:
-w dniu 25 września 2014 roku zajęcia edukacyjne: „Ptaki jak ludzie, ludzie jak ptaki’,
-w dniu 11 grudnia 2014 roku zajęcia edukacyjne: „Uroda żab” i „Polubmy nietoperze”
Pomoce dydaktyczne
Uczestnicy zajęć wyrównawczych z przyrody korzystali z pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu, co w znaczny sposób uatrakcyjniło zajęcia. Wpłynęło również na lepsze zrozumienie zjawisk przyrodniczych. Uczniowie chętnie przeprowadzali proste doświadczenia przy użyciu zakupionych lup oraz mikroskopu. Wyznaczały kierunki za pomocą kompasów. Pracowali z atlasami i przewodnikami do oznaczania gatunków roślin i zwierząt, a obserwację ptaków ułatwiały lornetki. Na każdych zajęciach miały dostęp do tablicy interaktywnej, dzięki której mogły utrwalać wiedzę potrzebną na lekcje przyrody.